sobota, 30 listopada 2013

Jak dobrze spać?

Witajcie Kochani,
dziś napiszę post o tym kiedy i jak dobrze spać oraz jakie czynniki wpływają na to, abyśmy się wyspali.
Poszperałam troszkę w Internecie i coś na ten temat mogę powiedzieć.

źródło: Internet

A więc jakie czynniki wpływają na to, abyśmy dobrze spali, a rano wstawali wypoczęci?

1. Zewnętrzne.
  • Sypialnia musi być miejscem, które lubisz. Jeśli nie tolerujesz swojego miejsca do spania, to trudno się w nim wyspać. Mój Chłopak lepiej sypiał kiedy miał pokój w kolorze pomarańczowym, jednak kiedy zmienił kolor na niebieski - nie sypiało mu się tak dobrze, jak w poprzedniej wersji.
    • Tak więc wniosek jest taki: wybieraj kolory ciepłe, samopoczucie w pokoju "ciepłym" jest o wiele lepsze. Również testowane na sobie. ;)
  • Łóżko - zbyt twarde lub nie wystarczająco twarde może powodować problemy z kręgosłupem. Również dobierz pościel wg swoich upodobań oraz utrzymuj ją w dobrym stanie.
  • Ważna jest także pozycja. Kiedy śpimy na plecach, masa ciała rozłożona jest równomiernie, mięśnie są rozluźnione, a serce lekko pompuje krew. Jednak ja się do tego nie stosuję, ponieważ uwielbiam zasypiać na boku. Mam wrażenie, że po prostu nie jestem w stanie zasnąć inaczej.
  • Otoczenie:
    • temperatura i powietrze - każdy z nas wie, że temperatura optymalna waha się między 18 a 20 stopniami Celcjusza, a tak naprawdę kto utrzymuje taką właśnie temperaturkę w swoim pokoju? Pewnie niewielu z nas. A pamiętacie, aby przed snem przewietrzyć pokój? ;) Jeśli ktoś nie ma nawilżacza powietrza to kiedyś czytałam taką radę, aby położyć wilgotny ręcznik na kaloryfer, właśnie w celu nawilżenia powietrza w sypialni. :)
    • cisza - ważne jest to, aby zasypiać w ciszy. Jeśli nie przeszkadza Wam hałas, to musicie wiedzieć, że sen w hałasie nie jest zbyt efektywny. Dlaczego? Z autopsji mogę powiedzieć, że w nocy po prostu się budzę albo rzucam się na łóżku.
    • światło - w sypialni powinno być tak ciemno, jak tylko możliwe, ponieważ światło zakłóca wydzielanie melatoniny. Melatonina właśnie pozwala nam zasnąć. :) Światło nas rozbudza, a także ciężko nam przy nim zasnąć.
      • znalazłam radę, iż warto kupić opaskę na oczy, ponieważ przy zaciemnionym pokoju ciężej się wstaje rano. Poza tym przy nocnej potrzebie skorzystania z łazienki nie zapalajmy światła, ponieważ (jak pisałam wyżej, to nas rozbudzi i ciężej nam będzie ponownie zasnąć.
  • Jedzenie i picie - każdy z nas wie, że ostatni posiłek powinno się zjeść 2-3 godziny przed snem. Unikajmy przed snem stosowania używek, gdyż one nas pobudzają, a np.: w przypadku alkoholu wzmagają pragnienie w nocy. Po przebudzeniu warto wypić szklankę wody, ponieważ to pomaga nam lepiej funkcjonować po nocnym śnie. :)
  • Ostatnio przeczytałam, że nie należy ćwiczyć przed snem. Trzeba się jednak zrelaksować. Jednak patrząc na siebie mogę powiedzieć, że aktywność fizyczna przed snem bardzo mi pomaga w zaśnięciu.
2. Wewnętrzne.
  • Kiedy kładziesz się do łóżka - nie myśl o niczym. Totalnie się zrelaksuj. Nie zabieraj ze sobą stresów do sypialni, ponieważ to będzie "wisiało" nad Tobą. 
    • Mi właśnie pomaga aktywność fizyczna przed snem. Kiedy mam dużo stresów i nie mogę zasnąć, wiem, że muszę zrobić trening, aby się zmęczyć i dobrze zasnąć.
3. Jak i kiedy spać?
  • Wyczytałam, że drzemki nie powinny być dłuższe niż 30 minut. Dlaczego? Ponieważ po tym czasie wchodzimy w fazę głębokiego snu i już możemy spać "na dobre". ;)
  • Na stronie do spania jest napisane, o której trzeba zasnąć, aby obudzić się w odpowiedniej fazie snu. Wpisujemy czas, który jest nam potrzebny do zaśnięcia i porę, o której musimy wstać. Więcej na blogu dospania.info . :) 
    • Powiem Wam szczerze, że raz wypróbowałam i rano wstałam bez oporu. I to o 5:30, bo wtedy akurat taka pora wypadła. :)
4. Ile powinien spać dorosły człowiek?
  • W źródłach piszą, iż dorosłemu człowiekowi potrzeba od 7 do 9 godzin snu. Ale co wtedy, gdy śpimy dłużej i nie możemy się wyspać? Może zastosujmy się, przynajmniej do niektórych z powyższych czynników? ;)

Myślę, że to byłoby na tyle. Korzystałam z blogów o zdrowiu, portali i różnych pomocnych stron w Internecie. :)

Pozdrawiam (śpijcie dziś dobrze), Zdeterminowana.

13 komentarzy:

  1. Przydatny post, mam ostatnio okropne problemy z zasypianiem, za dużo spraw na głowie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie proste rady, a zapewne pomogą. Od dziś próbuje! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję Ci za ten post!:)okropnie ostatnio śpię.po 2 godziny w dzień i w nocy i to tyle z mojego snu.taka zbieranina drzemek mi nie służy.dlatego dzisiaj zastosuję się do Twoich zasad i liczę na to że prześpię bez przerwy 9 godzin!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja stosuję tylko niektóre i czasem śpi mi się dobrze, a czasem nie. Dużo rzeczy "siedzi" w psychice. Śpij dobrze, Kasiu. ;*

      Usuń
  4. To prawdziwe kompendium snu. Lubię spać w chłodnym pokoju i w okresie zimowym zawsze na noc ustawiam sobie grzanie na 18 stopni inaczej często się wybudzam. Czytałam już kiedyś o tym sposobie na budzenie się o określonej godzinie, zaraz sobie więcej doczytam, bo to ciekawe. Spróbuję przetestować na sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie noc jest święta- i minimum muszę przespać 6-7h inaczej nie funkcjonuje w danym dniu- problem z koncentracją i z wysławianiem się :-) ból głowy i brak ochoty na ćwiczenia.
    Bardzo fajny post!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja śpię teraz jak podyktuje mój synuś :). Na początku trudno było mi zasypiać przy zapalonej, choć bladej, lampce. Teraz już przywykłam. Po całym dniu harców jestem tak zmęczona, że nawet wgnieciona w ścianę przez obu moich chłopców zasypiam od razu ;d.

    www.zwyklastronazycia.blogspot.com zapraszam do odwiedzin i wspólnego obserwowania :)

    OdpowiedzUsuń
  7. pierwsze słyszę, że nie można ćwiczyć przed snem, jak wrócę padnięta z siłowni czy biegania wieczorem to od razu zasypiam ;) pozostałe rady świetne - muszę się zacząć stosować, bo ze snem u mnie kiepsko..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie też dziwne, bo ja też po wysiłku zasypiam jak dziecko. ;)

      Usuń
  8. ciekawie i życiowo;)
    zapraszam do mnie >>> redlips-evelinafashion.blogspot.com
    jesli się spodoba zapraszam również do obserwowanych:)
    pozdrawiam:*

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje drzemki trwają mniej więcej 2h i śpię po południu prawie codziennie. Najbardziej odpowiada mi taki tryb.

    OdpowiedzUsuń
  10. Trudno czasem spać odpowiednią ilość czasu,bo doba za krótka;p
    ja na szczeście nie mam problemów z zasypianiem, kładę się i spię;)
    pozdrawiam,
    Roksana

    OdpowiedzUsuń
  11. No niestety ja nie umiem się wyciszyć przed snem. Najczęściej właśnie wtedy nachodzi mnie myślenie o wszystkim i chyba dlatego wciąż chodzę niewypoczęta :/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za odwiedzenie bloga. :)